Karate Club Hulst

Karate algemeen
Karate is een sport waarbij deelnemers geleerd wordt zich te verdedigen tegen één of meerdere aanvallers. Hierbij wordt gebruik gemaakt van alle vier de ledematen. Er worden trappen gegeven met  benen, stoten of slagen met de handen en er wordt met de elle boog en knieën gewerkt. Ook de weringen kunnen zowel met armen als benen uitgevoerd worden.
Het woord "karate" kan in vertaling opgedeeld worden in twee woorden. "Kara" = leeg, "te" = hand. samen "lege hand"
Vaak staat achter het woord karate, de term "do". Dit wordt (vrij) vertaald als "de weg van".  Je kunt karate-do dus lezen als "de weg van de lege hand"
Voor wie verder zoekt in de geschiedenis komt bij de Chinese term voor "kara" uit. Hier staat het karakter "kara" voor "tang" waardoor je tanghand als vertaling krijgt.
Een beoefenaar van karate wordt een “karateka” genoemd.
Karate wordt tegenwoordig veel als wedstrijdsport beoefend. Hierdoor is ook het aanvallende karakter van karate meer op de voorgrond gekomen.
De sport karate kent men in verschillende vormen die “stijlen” worden genoemd.  Zo zijn er het Shotokan karate, het Wado Ryu karate, het Kyonkushinkai karate, en nog veel andere stijlen. Iedere stijl legt zijn eigen accenten op de manier waarop ze oefeningen uitvoeren, wedstrijden doen, of regels die ze gebruiken.

Shotokan Karate
Bij karate club Hulst wordt Shotokan Karate beoefend.
De naam Shotokan betekent letterlijk  “school van Shoto”.  Shoto staat op zijn buurt voor “wuivende pijnbomen”.  Dit is de dichtersnaam van Gichin Funakoshi, één van de grondleggers van de stijl. Shotokan is de meest beoefende stijl van het moderne karate.
Het Shotokan karate zoals wij dat kennen stamt van Okinawa. Een eiland dat tegenwoordig bij Japan behoort. Daar bestond sinds 1470 een verbod op wapenbezit.  Mede hierdoor gingen inwoners van Okinawa op zoek naar alternatieven.  Uit vooral Chinese, maar ook andere Aziatische gevechtstradities werd het Shotokan Karate gevormd. In het geheim werd ook met wapens geoefend.
De eerste oefenvormen werden samen “Tode” (ook wel “Tote”) genoemd.  Het werd opgedeeld in een ongewapende en gewapende vorm. Dat laatste wordt ook in Nederland beoefend en wordt (Okinawa) Kobudo genoemd. Toen in 1875 Okinawa bij Japan werd gevoegd, verplaatste het Tode zich van geheime oefenplaatsen naar de openbare ruimte. Een van de grote namen op Okinawa was Anko Itosu. Hij wordt als één van de grondleggers van het moderne karate gezien.  Vanaf 1912 kregen Japanse officieren les op Okinawa. Later werd Gichin Funakoshi  uitgenodigd op het vaste land om demonstraties te geven.
Één van deze demonstraties gaf hij voor de toenmalige keizer Hirohito. Deze was onder de indruk en gaf Gichin de kans om les te geven aan het hof. Vanaf toen kreeg hij de kans om zijn kunsten te doceren door heel  Japan.  In 1924 werd karate onderdeel van de lichamelijke opvoeding op scholen. Sindsdien is karate in Japan een vast onderdeel van de maatschappij geworden.

Verder vorming van de stijl Shotokan
Funakoshi veranderde de Okinawa benaming van de kata’s in Japanse termen.  Zijn manier van lesgeven was vooral via kata waarbij weinig aandacht voor het kumite was.  Yoshitaka, de zoon van Gishin, legde hier steeds meer de nadruk op. Hij ontwikkelde verschillende oefenvormen hiervoor. Ook veranderde hij de hoge standen van zijn vader in lage standen, en voegde enkele traptechnieken toe zoals mawashi geri en ura mawashi geri.

Verspreiding van karate
Al voor de tweede wereldoorlog waren er individuen die Karate meebrachten naar het westen.  Dit bleef echter kleinschalig.
Na de capitulatie van Japan in de tweede wereldoorlog werd Japan bezet door Amerikanen. Hierdoor kwamen steeds meer Amerikanen in aanraking met karate.
Het was echter vooral door de film industrie dat karate, maar ook andere oosterse krijgskunsten, een boost kreeg  in Amerika en Europa. Films met bijvoorbeeld Bruce Lee en Chuck Norris zorgden voor een explosie in de groei van vechtkunstscholen.

Het hedendaagse karate in Nederland.
In Nederland vind je honderden karate scholen of verenigingen, waarbij duizenden leden zijn aangesloten. Er worden veel verschillende stijlen beoefend. Dit zijn zowel traditionele stijlen als moderne stijlen.  Zowel op regionaal als landelijk niveau worden wedstrijden en stages georganiseerd. Er zijn verschillende bonden, soms per stijl, soms overkoepelend.